ligovsky city, St. Petersburg

Orange Architects heeft samen met KCAP Architects & Planners en het Russische architectenbureau A.Len het stedenbouwkundig plan en de architectonische visie ontworpen voor Ligovsky City, op een voormalig spoorwegemplacement dichtbij het centrum van St. Petersburg. In het ontwerp voor de grootschalige mixed-use ontwikkeling – met commercieel, onderwijs- en woonprogramma – wordt de industriële karakter van de plek zo veel mogelijk behouden. De integratie van historische industriële elementen creëert tegelijkertijd een moderne, dynamische en comfortabele woonwijk.

De geschiedenis van het spoorwegemplacement op Ligovsky Prospekt gaat terug tot 1900 en gedurende de 20e eeuw maakte het deel uit van de belangrijke momenten in de geschiedenis van St. Petersburg. Het terrein heeft veel te bieden: naast sporen van het gebruik als transport- en logistiek knooppunt, wordt het stationsgebouw op het terrein behouden. Het station is een ontwerp van de vooraanstaande architect Stanislav Brzhozovsky, die ook het Vitebsky Station heeft ontworpen. De geschiedenis van het emplacement is het startpunt voor de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk dichtbij het hart van de stad.

Het is alsof bouwelementen aankomen per trein en na het lossen gebouwen worden op de perrons

Momenteel is het spoorwegemplacement op Ligovsky Prospekt een eiland in de stad, met een bijzondere compositie van spoorlijnen. Rails en laadplatforms creëren een interessant patroon en demonstreren de schoonheid van een duidelijke functionele organisatie. In ons voorstel behouden we deze bestaande structuur als basis voor het concept van Ligovsky City. Het geeft de indruk alsof de bouwelementen per trein worden aangevoerd, gelost en op de perrons worden geplaatst.

De wandelpaden tussen de sporen zijn begroeid met struiken, wilde bloemen en gras, maar ook bomen en worden omgevormd naar lineaire parken en landschappelijke boulevards. Deze vormen de basis van het stedelijke kader voor het ontwikkelen van een kwaliteitsvolle leefomgeving. De bredere centrale route vormt de hoofdpromenade en is het kloppende hart van dit nieuwe stadsdeel. Een aantal opeenvolgende binnenplaatsen – verbonden met de hoofdboulevard – worden secundaire, meer intieme wandelroutes door het gebied.

De stedenbouwkundige structuur maakt het mogelijk de herinnering aan de plek te bewaren, het unieke karakter ervan te benadrukken en tegelijkertijd een moderne, dynamische en comfortabele woonwijk te creëren

Publieke ruimtes voor sport, spel, ontmoeting en evenementen worden georganiseerd als kleine pleintjes grenzend aan de groene boulevards. Deze pleinen brengen ruimtelijke en functionele variatie in de lange stedelijke ruimtes en activeren het gebied. De centraal gepositioneerde basisschool en kleuterschool zijn naadloos verbonden met het omringende landschap, door middel van speelplaatsen en sportvelden die binnen de bebouwing grote groene open ruimtes bieden. Intensieve begroeiing langs de periferie van het terrein vormt een natuurlijke begrenzing met de omliggende industriële gebieden.

De woongebouwen bevinden zich langs de groene lineaire ruimtes. Als je uit het raam kijkt, zie je een groene boulevard of plein; als je het huis uitkomt, bevind je je in een park. Het goed georganiseerde groene netwerk biedt veel mogelijkheden om buiten te zijn – diverse speeltuinen voor jonge kinderen en hun ouders; schilderachtige routes voor romantische wandelingen; rustige plekken om een boek te lezen; en diverse paden gevuld met de geur van wilde bloemen waar men elkaar kan ontmoeten. Voor mensen die een gezonde levensstijl willen leiden zijn er tracks voor hardlopen, fietsen, rolschaatsen en skateboarden, evenals sport- en yogavelden.

Het beeld van Ligovsky City bestaat uit lange lineaire gebouwen, gedifferentieerde volumes met een industriële uitstraling en de esthetiek van de loft – een loft in de betekenis van ‘open, ruim en genereus’. Het typische Ligovsky City-gebouw is een stapeling van grotere en kleinere volumes met contrastrijke industriële gevels, geplaatst op een lineaire footprint die een los ensemble vormt. Deze structuur helpt de gebouwen verticaal te “breken”, de lineariteit te benadrukken en de schaal en massa van volumes te verkleinen. Tegelijkertijd worden de ruimtes tussen de gebouwen menselijker van schaal. Voor de gevels is gekozen voor een neutrale structuur, bijvoorbeeld in de vorm van een vierkant raster of een raster met een horizontale of verticale organisatie.

Het dynamische silhouet van Ligovsky City wordt zichtbaar wanneer je je vanuit het centrum van de stad over de Ligovsky Prospekt verplaatst. Bij de entree in het noorden wordt de hoofdboulevard gemarkeerd door een gebouwensemble, dat we “The Crown” noemen. Het creëert een sterke en herkenbare ingang voor de nieuwe ontwikkeling aan Ligovsky Avenue en het Ligovsky-metrostation. The Crown heeft een stedelijk karakter – hoogbouwvolumes gelegen aan een dynamisch stadsplein met verschillende commerciële functies zoals restaurants, cafés en andere voorzieningen voor service en ontspanning. Lange groene corridors lopen door het stedelijk weefsel in de noord-zuidrichting van het terrein. In het uiterste zuiden versmalt het terrein. De lineaire, horizontale gebouwstructuur culmineert hier in een verticaal ensemble van drie torens die het zuidelijke plein radiaal omsluiten.

Projectdetails
  • Locatie
  • St.Petersburg, Russia
  • Opdrachtgever
  • Glorax Development
  • Ontwerp
  • 2019 >
  • Oppervlak
  • 30 ha | 517.000 m2
  • Programma
  • Stedenbouw
  • Opdracht
  • Directe opdracht
  • Team
  • Patrick Meijers, Jeroen Schipper, Kapilan Chandranesan, Athanasia Kalaitzidou, Irina Vaganova
  • Samenwerking
  • KCAP Architects & Planners, A.Len
  • Visuals
  • Orange Architects, A.Len